08.06.2026
Nutrició esportiva. Aquesta ha estat la temàtica de la sisena edició del Dia del Capità, que ha organitzat SanCugatCreix aquest dimecres, 3 de juny, a la Sala Clavé de la Unió Santcugatenca, on els protagonistes han estat els/les esportistes -entre 9 i 16 anys-, delegats/es i famílies de les 9 entitats esportives que integren SantCugatCreix, amb 125 assistents.
Es tracta d'una sessió de caràcter formatiu en la que SantCugatCreix ha apostat, en aquesta ocasió -l'any passat es va centrar en el bon govern en l'esport, a través del també programa europeu SportBoard-, per temes relacionats amb la nutrició esportiva, ja que en aquests moments està participant com a soci del consorci -amb 7 socis més-del programa europeu SPEED (Sport and Prevention of the Emerging Eating Disorders). I ho està fent amb diferents tallers als 9 clubs de l'associació multiesportiva que dirigeixen la nutricionista esportiva Abril Conesa, responsable de les formacions d'SPEED de SantCugatCreix, i Berta Ferreras, psicòloga esportiva responsable de les formacions d'SPEED i PERISCOPE de SantCugatCreix.
Saoia Segura, dietista-nutricionista del departament de Fisiologia i Nutrició del Centre d'Alt Rendiment (CAR) de Sant Cugat, i Berta Ferreras, psicòloga esportiva de SantCugatCreix, han ofert el taller de pràctica nutricional 'Energia, Salut i Rendiment Esportiu'.

Berta Ferreras i Saoia Segura, durant el taller de pràctica nutricional 'Energia, Salut i Rendiment Esportiu'.
'Energia, Salut i Rendiment esportiu'
Esportistes, delegats/es i famílies han gaudit d'un espai, teòric i pràctic, per a reflexionar sobre un missatge fonamental en aquesta societat: l'educació nutricional no ha de centrar-se únicament en l'esportista, sinó en totes les persones que acompanyen i formen part del seu entorn. Família, entrenadors/es, companys/es d'equip i xarxes socials influeixen, cada dia, en la relació que els nostres joves esportistes construeixen amb l'alimentació, l'esport i la seva pròpia salut.
Durant la sessió s'ha parlat de l'essencial que és cobrir els nostres requisits energètics a través d'una alimentació equilibrada i de qualitat en la qual s'incloguin tots els grups d'aliments (carbohidrats, proteïnes, greixos i fitonutrients) i que cap d'aquests grups ha de ser eliminat, ja que tots ells compleixen funcions essencials per a la nostra salut. La nostra elecció alimentària no depèn d'actes aïllats sinó d'un bon estil de vida mantingut en el temps. Les decisions que prenem cada dia són les que ens ajuden a mantenir una bona salut i el nostre rendiment esportiu.
Saoia Segura i Berta Ferreras han desmitificat frases i creences que escolten, sovint, en les seves consultes nutricional i psicològica i que, encara que sovint es normalitzen, poden transmetre missatges poc saludables als nostres esportistes.

S'han desmitificat frases i creences que escolten sovint.
La conclusió ha estat clara: el nostre estil de vida i les nostres decisions alimentàries formen part de l'entrenament, i el nostre objectiu és formar a persones que sàpiguen cuidar-se, respectar-se i estimar-se durant tota la vida.
L'acte ha comptat amb la presència d'Elena Vila, regidora del PSC a l'Ajuntament de Sant Cugat; presidents i representants dels 9 clubs de SantCugatCreix, i Miquel Martínez, president de l'associació multiesportiva.
Miquel Martínez: "Amb el Dia del Capità posem el focus en allò que dona sentit a la nostra feina com associació: les persones"
En el seu parlament, Miquel Martínez ha destacat que per a SantCugatCreix "aquest acte és un dia especial perquè posem el focus en allò que dona sentit a la nostra feina com associació: les persones. Sovint associem l'esport als resultats, a les classificacions o a les victòries. Però els que formem part del dia a dia dels clubs sabem que el més important passa molt abans que comenci el partit. Passa als entrenaments, als vestidors, als desplaçaments, a les converses entre companys i companyes. Passa quan un jove aprèn a respectar, a esforçar-se, a liderar, a ajudar un company o a aixecar-se després d'una derrota".
Martínez: "Reconeixem la figura dels capitans/es perquè liderar no és manar, és donar exemple. És representar els valors del teu equip"
"I, precisament per això -detalla Martínez- reconeixem la figura dels capitans i les capitanes. Perquè liderar no és manar, és donar exemple. És representar els valors del teu equip quan les coses van bé, però, sobretot, quan les coses es compliquen".
Martínez: "SantCugatCreix vol impulsar un model esportiu que formi esportistes, però, sobretot, persones"
"La nutrició esportiva pot semblar un tema molt concret, però, en realitat, parla d'una qüestió molt més profunda: ajudar els nostres joves a prendre decisions responsables sobre la seva salut, el seu benestar i el seu rendiment. Educar en hàbits saludables, en alimentació, en salut emocional, en valors, en convivència o en lideratge és, avui, tan important com ensenyar una tècnica o preparar una competició. Aquest és el camí que SantCugatCreix vol impulsar de la mà dels clubs. Un model esportiu que formi esportistes, però, sobretot, persones", ha conclòs.

Els i les esportistes han participat activament del taller nutricional.
Les 10 entitats de SantCugatCreix
Els 10 socis que en l'actualitat formen part de SantCugatCreix són el Patí Hoquei Club Sant Cugat, el Club Voleibol Sant Cugat, el Club de Rugby Sant Cugat, el Junior FC, el Club Handbol Sant Cugat, el Club Gimnàstica Rítmica i Estètica Sant Cugat, el Club Muntanyenc Sant Cugat, la Penya Blaugrana Sant Cugat, l'Ajuntament de Sant Cugat i la Unió Esportiva Sant Cugat.
L'SPEED, per a tots els clubs de Sant Cugat
Com amb l'SportBoard, l'SPEED, un programa que es preocupa per la nutrició i la prevenció de desordres alimentaris en el món de l'esport, també el donarem a conèixer als diferents clubs de Sant Cugat que vegin en aquesta eina un nou element per continuar creixent com a entitat.
La 1a edició del Dia del Capità es va fer el 10 de març del 2016 al Centre d'Alt Rendiment (CAR) de Sant Cugat, on també es va fer la segona edició, el 6 d'abril del 2017. La 3a es va organitzar al pavelló de la ZEM La Guinardera el 6 de maig del 2019, i la 4a, el 25 d'abril, del 2024, a l'institut Angeleta Ferrer. La 5a, el 27 de maig, a la Sala Clavé de la Unió Santcugatenca.
TEXT: Àlex López Puig.
IMATGES: SantCugatCreix.