08.12.2024
El programa europeu SportBoard, desenvolupat entre el 2022 i el 2024 en el marc d'Erasmus+, ha obert una finestra imprescindible per reflexionar sobre el paper de l'ètica en l'esport de base. Gràcies a la feina de recerca de la Facultat de Psicologia, Ciències de l'Educació i de l'Esport Blanquerna-URL, disposem d'una anàlisi detallada que ens ajuda a entendre millor el comportament ètic dels esportistes i dels agents que configuren aquest ecosistema.
L'informe final del projecte evidencia fites i reptes. D'una banda, el 60% dels comportaments registrats durant el programa han estat positius, destacant valors com la solidaritat, la responsabilitat i el joc net. D'altra banda, es posen de manifest actituds que requereixen una intervenció clara, com la comunicació agressiva, malgrat que situacions greus com el bullying o el consum d'alcohol són anecdòtiques. Aquestes dades subratllen el fort potencial educatiu de l'esport, però també la responsabilitat compartida d'organitzacions, famílies i governs.
Les recomanacions plantejades per l'informe són una guia per garantir la millora del bon govern a les entitats esportives. Propostes com l'establiment de codis ètics revisables, la implementació de protocols clars per denunciar conductes inapropiades o la creació d'unitats locals de supervisió són claus per fomentar la transparència i la coherència. Igualment rellevants són les campanyes educatives dirigides als entrenadors, esportistes i famílies, que poden contribuir a crear una comunitat esportiva més inclusiva i respectuosa.
També es fa palès que l'educació ètica necessita anar de la mà d'una millor gestió d'infraestructures esportives, així com d'un augment de les hores d'activitat física. Això no només garanteix accessibilitat i equitat, sinó que també reforça la implicació de tota la comunitat en els valors que SportBoard ha intentat promoure.
En definitiva, aquest projecte europeu no és només una eina de millora, sinó un model d'inspiració per a organitzacions esportives de base que volen construir entorns educatius positius, inclusius i respectuosos. L'ètica no pot ser un concepte abstracte en l'esport; ha de ser una pràctica quotidiana que s'ensenyi, es valori i es promogui a tots els nivells.
Miquel Martínez, president de SantCugatCreix.